Å forvalte, drifte og vedlikeholde et boligselskap eller sameie krever bred og komplementær kompetanse. Et viktig bidrag for styret er en kunnskapsrik forretningsfører med et bredt tjenestespekter. OBOS er denne forretningsføreren, og her er våre vurderinger hvorfor dere skal velge OBOS som deres forretningsfører.
OBOS tilbyr en rekke forskjellige produkter og tjenester som et styre har behov for i sitt daglige virke, og her er de viktigste:
1. OBOS har markedets beste styreportal
Et hvert styre har behov for en styreportal som bidrar til et forenklet og effektivt styrearbeid. Her har dere en beskrivelse av funksjonene i Styrerommet.
1.1 Oppgaver og aktiviteter
Få raskt oversikt over styrets oppgaver og arbeid. Se sakslisten for neste møter, foreslå nye saker eller marker gjøremål som utført. Smarte snarveier gjør det enkelt å opprette oppgaver, saker eller møter.
1.2 Kommende og tidligere styremøter
Spar tid ved å opprette saker, gjøre vedtak og sende referater. Få rask oversikt over kommende og tidligere møter, og rediger møtedetaljer og saker enkelt. Møter kan også avholdes som videomøter.
1.3 HMS-rutiner
Etabler og følg opp rutiner for helse, miljø og sikkerhet med tydelige varsler om oppfølging.
1.4 Økonomioversikt
Integrerte banktjenester gir oversikt over økonomien i boligselskapet. Se saldo på konti, eksisterende lån og søk om nye lån. Behandle fakturaer uavhengig av hvem i styret som har dem på sin liste.
1.5 Leverandørhistorikk
Samle alle leverandører på ett sted. Se månedlige kjøp, avtaler, dokumenter, historikk, analyser og kontaktpersoner. Legg leverandører til favorittlisten.
1.6 Informasjon om eiere og boliger
Få informasjon om alle eiere og boliger i selskapet. Gå inn på en oppføring for mer detaljert informasjon om en bestemt eier eller bolig.
1.7 Årsmøter og generalforsamlinger
Gjennomfør digitale årsmøter og generalforsmalinger for enklere beboerengasjement. Forbered og gjennomfør årsmøter digitalt, og hold oversikt, overholde frister og engasjer eierne.
1.8 Vedlikeholdsplanlegger
Få oversikt over bygningens tilstand og utbedre den. Samle prosjekter, lag budsjettestimater, samle avtaler og dokumentasjon, og velg bærekraftige alternativer.
2. OBOS har markedets beste kommunikasjonsportal med beboerne i Vibbo
Vibbo fungerer som borettslagets eller sameiets egen hjemmeside. Her kan styret samle viktig informasjon for beboerne på ett sted.
2.1 Egen forside på Vibbo.no
Alle OBOS-forvaltede boligselskaper får en søkbar side med fakturaadresse, vedtekter og årsmøtedokumenter. Styret kan tilpasse siden med tekst og bilder, lik en tradisjonell hjemmeside.
2.2 Innlogging for beboere
Beboere kan registrere seg med mobilnummer og holde kontaktinformasjonen oppdatert. Ved innlogging får de tilgang til viktig informasjon om boligselskapet, inkludert nyheter, temaer og kontakter.
2.3 Nyheter og varsler
Del informasjon om oppussing, dugnad eller vannstenging. Beboere varsles om nyheter via epost, eller SMS for hastesaker.
2.4 Beboeroppslag
Beboere kan legge ut beskjeder, som nabovarsel, spørsmål om hjelp eller forslag til fellesaktiviteter.
2.5 Informasjon om ulike temaer
Finn praktisk informasjon og svar på ofte stilte spørsmål under Temaer, som parkeringsregler, nøkkelbestilling og TV/internett-leverandører. Styret kan prioritere, redigere og slette temaer.
2.6 Kommunikasjon mellom beboere og styret
Beboere kan enkelt kontakte styret og motta svar i et grensesnitt som inkluderer meldingshistorikk. Styret kan også varsle beboere via SMS ved behov.
2.7 Informasjon om egen bolig
Under Min bolig ser beboere informasjon som adresse, leilighetsnummer og oppgang. De får også oversikt over eiere, medboere og leietakere, samt informasjon om felleskostnader og utgifter. Leietakere og medboere ser ikke økonomisk informasjon.
3. OBOS har i tillegg disse tjenestene
OBOS ønsker å gjøre det enkelt og givende å være med i et styre uansett eieform, hvor i landet du bor, eller størrelse. Spar tid, effektiviser og profesjonaliser styrearbeidet med deres markedsledende tjenester – til glede for både styrer og beboere.
3.1 Økonomi og administrasjon
Det er mange økonomiske- og administrative oppgaver som inngår i den daglige driften av et borettslag eller sameie. OBOS har lang erfaring og dyktige fagfolk som håndterer dem på en god og effektiv måte. Og med profesjonell hjelp, kan styret bruke tiden effektivt på andre viktige oppgaver.
3.2 Forsikring
I OBOS har de dedikerte ressurser på forsikring. De bistår styrene med skadebehandling og sikrer deres kunder god pris og forsikringsvilkår gjennom deres samarbeidspartnere If, Gjensidige og Tryg.
3.3 Lån og sparing
Det vil alltid være behov for gode bank- og betalingstjenester i et borettslag, sameie eller boligaksjeselskap. Og med OBOS som forvalter får dere dette som en integrert del av forvaltningen.
3.4 Egen rådgiver
Deres erfarne rådgivere kan hjelpe til med alt av styrearbeid, forretningsførsel og drift i boligselskapet.
3.5 Advokattjenester
Advokatene i OBOS har lang og bred erfaring med rådgiving og tvisteløsning på de fleste rettsområder, med særlig kompetanse på eiendomsrett.
Dere kan lese mer om OBOS sitt tjenestetilbud her, men det er ingen tvil om at dette er et særs godt bidrag til et effektivt og profesjonelt styrearbeid.
4. Ta kontakt med Styrelederne.no for rådgivning
Vi bistår gjerne med rådgivning av valg av forretningsfører, styreportal og beboerportal, da vi har inngående kjennskap til alle aktører i markedet, og kan gi dere selvstendige og upåvirkelige råd. Send oss en e-post til post@styrelederne.no, så bistår vi dere gjerne.
Andre artikler om OBOS fra Styrelederne.no.
Styrelederne har skrevet en rekke artikler om OBOS, og her kan dere lese de:
OBOS og ekstern profesjonell styreledelse – Vi ønsker å være OBOS sin foretrukne leverandør
OBOS og Vibbo – En brukervennlig portal for enklere beboerhverdag
OBOS-banken – Skreddersydde banktjenester for borettslag og sameier
OBOS Advokatene – Spesialister på borettslag og sameier
OBOS som forretningsfører – Brukervennlighet og funksjonalitet for borettslag og sameier